Hoppa till huvudinnehållet

Grafisk profil

Grafisk formgivning är ofta en fråga om tycke och smak. Men en grafisk profil är att betrakta som en affärsstrategi.

Den grafiska profilen är FTFs "ansikte" utåt och det yttre kännetecknet på våra aktiviteter.

Vi består av många lokala klubbar och föreningar, som alla tillsammans utgör facket FTF. Men vi vill att alla ska känna igen FTF, oavsett var man befinner sig. Genom att konsekvent använda den grafiska profilen, blir det lätt att se att det är FTF som är avsändaren.

Den grafiska profilen stärker FTFs identitet och varumärke!

Internt är den grafiska profilen viktig för att stärka samhörigheten mellan alla medlemmar och förtroendevalda, över bolagsgränserna.

En grafisk profil brukar innehålla bestämmelser kring logotyp, typsnitt, färger och bilder. Allt material som tas fram för FTF - båda lokalt och centralt - ska följa FTFs grafiska profil. Det gäller såväl trycksaker från kansliet, som lokalt tillverkade affischer. Det betyder att det inte är fritt fram att välja till exempel typsnitt, färger och bilder.

Hjälp och frågor

I handboken Copyplattform och grafisk profil kan du läsa mer om FTFs grafiska profil. Har du frågor eller behöver hjälp, kan du kontakta Annis Prhat, telefon 08-791 17 46, e-post ann-marie.prhat(a)ftf.se.