Hoppa till huvudinnehållet

Anställningsintervjun

Förberedelser är A och O för att göra en bra anställningsintervju.

Det gäller att göra ett gott första intryck och på kort tid berätta varför du med dina egenskaper och kompetenser är en bra match för det lediga jobbet. Samtidigt ska du också ta reda på mer information om arbetsgivaren och rollen, för att kunna avgöra om jobbet är rätt för dig.

5 tips för en bra anställningsintervju

  1. Läs igenom ditt CV och personliga brev som tagit dig till intervjun. Här har du förmodligen redan skrivit varför du sökt jobbet och varför du är rätt person för rollen de rekryterar. Det här är din ”säljpitch” även i intervjun.
  2. Lägg tid på att förbereda svar på de vanligaste frågorna. Då kan du ge tydliga svar där du dessutom får med olika exempel som bekräftar och utvecklar argumenten i din ”säljpitch”.
  3. Ta de svåra frågorna med lugn. När den som intervjuar frågar om dina svagheter är det inte för att sätta dit dig. Syftet med en sådan fråga är att ta reda på hur väl den sökande känner sig själv, så berätta att du är medveten om dina brister och hur du hanterar dem. Förbered svar även på de vanligaste svåra frågorna, så kommer du kunna ge tydliga och förtroendeingivande svar.
  4. Håll dig till sanningen. Att ljuga eller försöka svara så som du tror att arbetsgivaren vill att du ska svara är aldrig bra. Har du luckor eller svagheter som kan tänkas komma fram i intervjun ska du istället förbereda dig på hur du förklarar luckan, hur du kan tänkas kompensera för den och/eller hur den påverkat dig i en positiv riktning.
  5. Läs igenom arbetsgivarens jobbannons en extra gång för att komma på vilka frågor du har om arbetsgivaren och tjänsten. Arbetsgivaren räknar med att du ställer frågor. Att inte göra det kan uppfattas som passivt eller ointresserat.

Här några av de vanligaste frågorna på en anställningsintervju:

  • Berätta kort om dig själv.
  • Vad känner du till om vårt företag?
  • Vad känner du till om branschen?
  • Varför söker du detta jobb?
  • Vad kan du få i detta arbete som du inte har i dag?
  • Vad gör du i dag?
  • Vad tycker du är roligast med ditt arbete?
  • Vad är tråkigast med ditt arbete?
  • Vad gör du om fem år?
  • Hur skulle din chef beskriva dig?
  • Hur skulle dina kollegor beskriva dig?
  • Vilka egenskaper tycker du att du har?
  • Kan du ge exempel på vad du menar med dessa?
  • Vad är du mest stolt över?
  • Vilka sidor hos dig själv skulle du vilja bli bättre på?
  • Hur arbetar du med detta idag?
  • Vilka slags människor föredrar du att arbeta med?
  • Beskriv en konflikt som du har varit med om.
  • Vad får dig att bli besviken?
  • Vad får dig att bli nöjd och glad?
  • Beskriv en situation där du arbetade mot uppsatta mål.
  • Beskriv en situation där du gjorde något som du inte trodde du skulle klara.
  • Vad för slags samarbete tror du det fordras hos oss?
  • Vad är ett bra/dåligt ledarskap för dig?
  • Beskriv en situation där du har hanterat en missnöjd kund.
  • Vilka styrkor/svagheter har du som medarbetare?
  • Hur skulle du göra för att etablera denna nya produkt på marknaden?
  • Vad innebär ordet stress för dig?
  • Vad motiverar dig?
  • Varför ska vi anställa just dig?
  • Hur fattar du beslut?
  • Hur ser du på din egen utveckling de senaste åren?
  • Berätta om en situation som orsakade stora förändringar för dig som yrkes/privatperson.
  • Har du någon gång misslyckats i ditt arbete?
  • Vad gör du på fritiden?